GMINNY OŚRODEK KULTURY I SPORTU W KĄTACH WROCŁAWSKICH facebook (71) 316-61-41 biuro@gokiskwr.pl

GOKiS Kąty Wrocławskie

• Nadchodzące wydarzenia

1. Akcja “Kartka w koronie”

23 listopada - 08:00 - 6 grudnia - 16:00
    2. Przepiśnik – Smaczny wigilijny zakątek

24 listopada - 08:00 - 30 listopada - 16:00

• Newsletter

Jeżeli chcesz dostawać informacje o nadchodzących wydarzeniach w GOKiS Kąty Wrocławskie wpisz swój email.

• Wirtualny Spacer po GOKiS

AKTUALNOŚCI

Kolonia letnia w Ustroniu

W dniach od 26 do 30 czerwca 2017 roku Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Kątach Wrocławskich zorganizował wyjazd kolonijny dla dzieci i młodzieży do ośrodka „Elemels Planet” w Ustroniu. Podczas pięciu dni spędzonych w tym górskim miasteczku nie brakowało atrakcji. Na początek odwiedziliśmy Park Kuracyjny, w którym spacerując alejkami mogliśmy podziwiać drewniane rzeźby wielu artystów. Wstąpiliśmy do ogródka zabaw, gdzie dzieci mogły w odpowiedni sposób spożytkować swoją energię. Drugiego dnia odbyła się wycieczka wyjazdowa małą pętlą beskidzką. Rozpoczęliśmy ją w miejscowości Istebna, gdzie odwiedziliśmy zabytkową izbę regionalną – Chatę Jana Kawuloka. W tej drewnianej chacie, z  dwiema izbami i sienią na środku, zobaczyliśmy tradycyjny wystrój wnętrz i archaiczne sprzęty codziennego użytku. Barwne opowieści snute tutejszą gwarą na temat tego jak się dawniej żyło, usłyszeliśmy od kustosza chaty i folklorysty z zamiłowania, Pana Janusza Macoszek. Wysłuchaliśmy wyjątkowych melodii granych na instrumentach muzycznych tj. okaryna, róg pasterski oraz gajdy. Kolejnym punktem była wystawa koronek koniakowskich im M. Gwarek, słynnej koronkarki i inicjatorki powstania Spółdzielni Koronkarskiej w Koniakowie. Zobaczyliśmy wiele interesujących eksponatów, z których każdy ma inny wzór i kształt,  z elementami przyrody i innymi tradycyjnymi motywami. Jedną z najbardziej oryginalnych ekspozycji była niedokończona przez M. Gawrek serwetka dla królowej Anglii Elżbiety II. Zwiedzaniu towarzyszyła gawęda, snuta dla nas przez jedną z pięciu koronczarek, które utkały największą koronkę koniakowską świata wpisaną do „Księgi rekordów Guinnessa”. Wyjazd zakończyła wizyta w Leśnym Ośrodku Edukacji Ekologicznej. Kolejnego dnia przy słonecznej pogodzie wybraliśmy się na pieszą wycieczkę, której punktem docelowym był „Leśny Park Niespodzianek”. Atrakcje czekały na nas już po przekroczeniu bramy parku, a mianowicie swobodnie spacerujące muflony i daniele, które można było pogłaskać i nakarmić. Niewątpliwą atrakcją był pokaz lotów ptaków drapieżnych, w czasie którego w zupełnie swobodnym locie mogliśmy podziwiać je nad naszymi głowami. Po pokazie, wędrując ścieżką edukacyjną, dotarliśmy do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, gdzie oglądaliśmy ekspozycję zwierząt z Ameryki Północnej, Afryki i Europy. Kierując się w stronę strefy rekreacyjnej napotkaliśmy imponujące swą wielkością żubry. Ostatnim punktem wycieczki był wielki plac zabaw z tyrolką, trampolinami i wieloma innymi atrakcjami. W przedostatni dzień kolonii odwiedziliśmy Muzeum Ustrońskie. Po wejściu zostaliśmy przywitani przez panią przewodnik i zaproszeni do jednej z sal na obejrzenie krótkiego filmu na temat historii powstania tegoż muzeum. Następnie podziwialiśmy największe płótno na Podbeskidziu o wymiarach 9 m x 2 m – obraz „Wesele”, przedstawiające uroczystość zaślubin w Trójwsi  Beskidzkiej, które wyszło spod pędzla Ludwika Konarzewskiego w 1975 r. Najbardziej interesującym elementem zwiedzania była wystawa „W kręgu dzieciństwa”, prezentująca dawne zabawki, gry, książeczki, przybory szkolne. Dzieci mogły pobawić się zabawkami z czasów swoich rodziców i dziadków. Udając się na piętro obejrzeliśmy kolejny film oraz wystawę poświęconą ustrońskiemu hutnictwu, odlewnictwu i kuźnictwu. Przechodząc przez hol i korytarze muzeum napotykaliśmy migawki z dziejów ustrońskiego uzdrowiska. Eksponaty rzeczywistych rozmiarów budziły zachwyt w oczach dzieci i pytania w głowie, na które przez cały czas zwiedzania rzeczowo i z humorem odpowiadała pani przewodnik. Wizytę w muzeum zakończyliśmy na zwiedzaniu skansenu rolniczo-przemysłowego, gdzie obejrzeliśmy wystawę dawnych sprzętów rolniczych „Od orki do dożynek, czyli jak ustrońscy gazdowie pracowali na chleb”. Ostatni dzień minął nam na pakowaniu się, zakupie pamiątek i szczęśliwym powrocie do domu. Stałymi punktami codziennego planu dnia były wyjścia na lody, spacery bulwarem nadwiślańskim, zajęcia z animatorami w ośrodku Elemels Planet.  Często odwiedzaliśmy Park Kościuszki, gdzie w strefie sportu i rekreacji spędzaliśmy miło i aktywnie czas.